Commissie samenleving 23 oktober 2019

Schuldenproblematiek

Uit statistische gegevens blijkt dat in Deurne ongeveer 4500 huishoudens te maken hebben met betalingsachterstanden. Op grond van dezelfde statistische gegevens zou dat betekenen dat 2700 huishoudens in Deurne te maken hebben met (of het risico lopen op) problematische schulden. Ik schrok hiervan. Met name omdat schuldenproblematiek vaker voorkomt bij groepen die te kampen hebben met lage inkomens, ziekte of maatschappelijke problemen, de kwetsbare groepen in onze samenleving.

Er is aangetoond dat investeringen in schuldhulpverlening uiteindelijk andere (hogere) maatschappelijke kosten kan voorkomen. Onderzoeken hebben aangetoond dat elke euro die besteed word aan schuldhulpverlening, uiteindelijk een besparing oplevert van € 2,20 aan maatschappelijke kosten, daar waar schuldenproblematiek door ebt naar verdere maatschappelijke problemen.  Wij zijn van mening dat voorkomen beter is dan genezen en zijn blij dat er extra aandacht besteed wordt aan vroeg signalering in het regionaal Beleidsplan. Wij kunnen ons dan ook, in navolging van de Regionale Cliëntenraad, aansluiten bij het Beleidsplan Schuldhulpverlening Peelgemeente 2019-2022.

Het Lokale beleidsplan is wat ons betreft niet ambitieus genoeg. In de aanbiedingsbrief hebben wij kunnen lezen dat in het lokale uitwerkingsplan, lokale speerpunten zijn aangegeven. Wij missen speerpunten, het beleidsplan is wat ons betreft te algemeen.

“Één keer per jaar (of 2 keer per jaar als daar aanleiding voor is) een advertentie te plaatsen in het Weekblad voor Deurne” is naar onze mening verre van voldoende om schuldenproblematiek in te dammen. Het aansluiten bij landelijke campagnes om schaamte omtrent schulden weg te nemen getuigd ook van weinig ambitie en is verre van concreet te noemen. De Gemeente Deurne is in het verleden zo ambitieus en initiatiefrijk op het gebied van de WMO geweest, met o.a. het project Ruwwaard, Zorg in Deurne en tal van andere voorzieningen.

Durf nu ook ambitieus te zijn. Zoek proactief de samenwerking op met diverse lokale organisaties waar onder Bergopwaarts, de Lev Groep, Grip op Schuld en Zorg in Deurne om in een zo’n vroeg mogelijk stadium (dreigende) schuldenproblematiek te kunnen signaleren. Stel een contactfunctionaris aan, een vertrouwd gezicht, waar mensen die gebukt gaan zich onder schuldenproblematiek in gesprek mee kunnen en de juiste doorverwijzing krijgen. Zoals eerder gezegd voorkomen is beter dan genezen.

Het is positief om te hebben kunnen lezen dat iets meer dan een derde van mensen die te kampen hebben met (dreigende) schuldenproblematiek zich op eigen initiatief meldt bij Grip op schuld. Er hebben zich in het vorige jaar 117 aanmeldingen voorgedaan, terwijl volgens statische gegevens sprake zou kunnen zijn van 2.700 huishoudens in Deurne welke te maken hebben met (of het risico  lopen op) problematische schulden. Een overgroot deel van de risicogroep op problematische schulden wordt nog niet bereikt.

Vooropgesteld: Wij zijn ontzettend blij met Grip op Schuld. De huidige praktijk bij Grip op Schuld Deurne is dat alle vragen zeer snel worden opgepakt, in ieder geval ruimschoots binnen de in het beleidsplan en in de wet aangegeven termijnen, onze complimenten hiervoor. Schuldhulpmaatjes, vrijwilligers en coördinatoren steken duizenden uren in Grip op Schuld. Daar waar schuldhulpvragen steeds gecompliceerder worden zien wij graag een uitbreiding van de middelen aan Grip op Schuld om hen meer handvatten te geven om lokale schuldhulp problematiek terug te dringen.

AANDACHT VOOR TAAL- EN SPELLINGSFOUTEN IN BELEIDSPLAN!!!!!!!!!

————————————————————————————————————————————————————————————————

Uit de Commissie W & V van 21-10-2019

Regeling parkeernormen

Voorzitter,

Voorliggende regeling is goed uitgewerkt, voldoende duidelijk, voldoende gedetailleerd én redelijk. Wij zijn daarom van plan vóór te stemmen.

Over enkele punten wil ik wel een paar opmerkingen maken:

Op de eerste plaats  het opheffen van het mobiliteitsfonds, en het bedrag dat daarin zit, ongeveer 82.000 euro, ten gunste van de Algemene Middelen te brengen.

Voorzitter, dat bedrag is aan de gemeente betaald door partijen die plannen ontwikkelden en de bereikbaarheid van hun ontwikkeling met die bijdrage verzekerden. Naar onze mening moet dat bedrag daar dan ook voor gebruikt worden. Aan extra parkeerplaatsen is nu, zo begrijp ik, geen behoefte, maar er zijn ongetwijfeld wel andere bereikbaarheid-ondersteunende kosten te maken die dicht bij de bedoeling van deze bijdragen komen. Ik wil de wethouder vragen hier eens naar te kijken, en ik zal hierna ook een suggestie doen:

Op de tweede plaats namelijk:  het toenemende belang van elektrische aandrijving. Op het eerste gezicht geen aspect van het parkeren, maar omdat elektrische auto’s tijdens het parkeren opgeladen moeten worden is het dat natuurlijk wel.  Concreet, voorzitter, de behoefte aan laadplekken zal alleen maar toenemen en naar onze mening doen we er verstandig aan daarop in te spelen. Mij lijkt het een prima besteding van die 82.000 euro wanneer we daarvan laadpalen in het centrum zouden betalen: daarmee dienen we de bereikbaarheid, wat de bedoeling van deze bijdragen was, én de ontwikkeling naar emissieloos vervoer, wat de gemeentelijke klimaatambities ondersteunt. Graag hoor ik hier de reactie van de wethouder op.

Op de derde plaats: naar aanleiding van deze regeling, die terecht alleen ingaat op het parkeren van (personen)auto’s, vraag ik mij af of we niet eens moeten kijken naar de fiets: hoe zit het  met de stallingsmogelijkheden , met name in het centrum: zijn die voldoende? Zijn die veilig? Zijn er oplaadmogelijkheden? Misschien is het een suggestie aan het college om dit punt mee te nemen in de centrumvisie.

En dan tot slot een vierde opmerking naar aanleiding van dit stuk: het vrachtwagen-parkeerprobleem zoals dit zich de laatste jaren ontwikkeld heeft, met name langs de snelwegen waaronder de A67. Ik ben het er direct mee eens dat dit een kwestie is die buiten dit kader valt maar misschien wil de wethouder nu of op een ander tijdstip ons eens informeren over de vraag in hoeverre dit probleem ook in Deurne speelt danwel of Deurne zou kunnen bijdragen aan een, gedeeltelijke, oplossing van dit probleem.

Voorzitter,

Een goede parkeerregeling is belangrijk, maar de toepassing ervan, naar de letter wanneer mogelijk, naar de geest wanneer dat vereist is, is eveneens belangrijk, of zelfs essentieel. Wij vertrouwen erop dat er geen nieuwe plannen komen die op dit punt een onvoldoende scoren. Dat zal zonder twijfel bijdragen aan vermindering van ergernis op dit punt zoals nu weer in de Steenovenweg: ik ben heel benieuwd hoe de wethouder dit denkt op te lossen!