Gratis Mondkapjes voor Minima!

15 oktober 2020

Raadvragen gratis mondkapjes voor minima

Inleiding

Dinsdagavond 13 oktober heeft het kabinet in het kader van de landelijke aanscherping van de Coronamaatregelen een verplichting tot het dragen van mondkapjes in publieke binnenruimtes aangekondigd. Sinds woensdag 30 september gold al het dringende advies om mondkapjes te dragen.

Door de instelling van een mondkapjesplicht kunnen onze inwoners zichzelf én anderen beschermen tegen besmetting met het Covid-19 virus. Cruciaal is dat we alleen door de inzet van alle inwoners het virus onder controle krijgen. Helaas weet niemand voor hoe lang deze verplichting gaat gelden.

Onze fractie constateert dat voor onze inwoners met een inkomen rond het sociaal minimum de aanschaf en het verplicht dragen van mondkapjes een onvoorziene extra financiële last vormt. Nog los van de andere financiële onzekerheden en sociaal-maatschappelijke gevolgen van die de Coronamaatregelen met zich meebrengen voor deze groep inwoners. Een aantal gemeenten in onze regio, zoals Laarbeek en Helmond, heeft al besloten om deze groep tegemoet te komen in deze kosten.

Vraag

Is het college bereid om in het kader van het gemeentelijk minimabeleid zo spoedig mogelijk een passende voorziening te treffen om aan minima (bij voorkeur herbruikbare) mondkapjes gratis te verstrekken en de gemeenteraad hierover te informeren?

Jerom Coppus

Fractievoorzitter PvdA Deurne