Berry van der Schaaf

Over Berry van der Schaaf

0493-317769l.vandeschaaf@chello.nl

Nummer 11: Berry van der Schaaf

Berry is lid van de PvdA en als er iemand midden in de samenleving staat is hij het wel.

De middelste uit een gezin van 11 kinderen. Geboren en getogen in de Margrietstraat in Zeilberg.

Vader Karel werkte bij Hatema en moeder Miet ging naast haar werk in huis afwassen bij de Chinees om wat bij te verdienen.

Berry heeft samen met  Hennie drie volwassen kinderen en een kleinkind.

Na de lagere school ging Berry naar de LTS en nadien snel aan het werk. Thuis was het geld welkom en Berry was niet echt een student.

Via het werk bij Friki, het vak van schoenmaker, stratenmaker en groenmedewerker is hij nu beheerder bij het Hofke van Marijke in de St. Jozefparochie.

Via Toon Berkers kwam hij al vroeg bij de PvdA. Een gemoedelijke partij die dicht bij de mensen staat volgens Berry. Hij prijst ook Jan Adriaans.

Als we praten over zijn vrijwilligerswerk in Zeilberg begint het ons te duizelen. De Pottenbakkers, de “fietstocht van de eeuw”, voorzitter van de dorpsraad, de dorpsmanifestatie en nog meer. Gevraagd naar het geheim van de Zeilberg heeft Berry zijn antwoord snel klaar: “Als de mensen in de Zeilberg elkaar nodig hebben dan zijn ze er”.

Het meeste plezier heeft hij beleefd aan de “fietstocht van de eeuw”. Alle mensen van de Zeilberg en velen van daarbuiten hebben deze tocht gemaakt. Berry straalt als hij daarover vertelt.

Hij kreeg zelfs felicitaties van een tante uit Nieuw Zeeland terwijl hij die helemaal geen heeft.

Berry is koninklijk onderscheiden en heeft de legpenning van de gemeente Deurne ontvangen. Hij was daardoor zeer vereerd maar het meest ontroerde hem het erelidmaatschap van de Pottenbakkers. Dat zijn toch zijn eigen mensen.

Na zijn pensioen wil hij een voettocht naar Santiago de Compostella  maken.

Zijn hartenwens is dat er meer subsidie komt voor gemeenschapshuizen. De activiteiten daar vormen een belangrijk cement van de samenleving.

Terwijl wij nog wat napraten is Berry al weer bezig met koffie voor de biljarters.

“Als de mensen in de Zeilberg Berry nodig hebben dan is hij er”